За поредица търговски трикове, с които клиентите са заблуждавани и ощетявани, съобщиха от Комисията за защита на потребителите. При всеки от случаите Комисията е забранила нелоялната практика на засечения търговец и предстоят санкции. За всяка от нелоялните практики законът предвижда санкция до 30 000 лв. и забрана за прилагането им в бъдеще. При повторно нарушение глобата може да достигне до 50 000 лв.
Схемите обаче могат да се прилатаг и от други търговци, а КЗП го иписва подробно.
В единия от случаите е установена нова нелоялна практика на фирма с онлайн магазин и търговски обекти за дрехи. Проверка на контролния орган показала, че информацията за състава на над 80% от продаваните дамски облекла е невярна. Според посочените от търговеца данни, предлаганите ризи, туники, рокли, панталони, поли, сака и якета са изработени от 40% памук и по 30% полиестер и еластан. Документите обаче сочели друго и то е, че тези артикули са изцяло от синтетични влакна.
Експертите на КЗП считат, че подобна практика не само уврежда икономическия интерес на потребителя, но и поставя в риск неговото здраве. Известно е, че някои хора са алергични към синтетичните материи и поради това избират облекла от естествени тъкани. Ето защо е важно тази информация да бъде коректна и представена на вниманието на клиента преди той да е взел решението си за покупка.
В другия случай верига за строителство и обзавеждане е публикувала в рекламни брошури неясна информация за цените на предлагани от нея артикули. Това установи проверка на Комисията за защита на потребителите (КЗП), в резултат на която за констатираното нарушение търговецът ще понесе санкция до 30 000 лв. и няма да има право да прилага същата практика занапред.
В изготвена и разпространена от веригата брошура с тираж близо 175 000 броя е поместена снимка на тръстикови щори, като е посочено, че цената от 4,89 лв. за брой важи за всички размери. На място се оказва, че на тази стойност могат да бъдат закупени само най-малките 60х120 см. В обекта обаче се предлагат още пет размера от същия вид щори, най-големите от които са над два пъти по-скъпи. Когато с анонс за по-ниска цена за даден артикул потребителят вече е привлечен в обекта, е много вероятно той да не се откаже от покупка и импулсивно да реши да направи и по-висок от предвидения разход, за да се сдобие с необходимото. Именно на това разчитат търговците при прилагането на такъв тип нелоялни практики, адресирани към неограничен кръг потребители, коментират от "Защита на потребителите".
При проверка на онлайн търговец за мебели пък инспектори на КЗП установили друга заблуда. Тя се изразява в това, че електронният магазин представя комплект за обзавеждане на спалня, без да информира предварително клиентите, че посочената цена се отнася за част от изобразените компоненти. В конкретния случай се оказва, че присъстващото на снимката чекмедже под леглото не е включено в цената и може да бъде поръчано отделно срещу допълнително заплащане. Това обаче става ясно едва след доставката на спалнята и нейното сглобяване. Некоректното действие на търговеца в случая ощетява потребителя поне по два начина. Безспорно клиентът е заблуден какво точно ще получи срещу съответната цена. Нещо повече – прикритата информация може да стане причина той да закупи спален комплект, който е различен от желания и необходим за него, тъй като обикновено чекмеджето е ключов елемент при избора на модел на леглото, казват от КЗП.
Комисията е наложила още една забрана - на търговци на хранителни продукти и лекарства да подвеждат клиентите си за цените или за условията, при които могат да се възползват от актуални промоции и намаления. Заблуждаващ ценоразпис на павилион за бързо хранене е един от последните случаи, по които контролният орган се произнесе. Инспекторите установили, че търговецът не дава информация посочената цена на даден артикул за брой или за единица мярка се отнася. Обявено е например: „пилешка пържола – 100 гр., 1.60 лв.”. Клиентът остава с впечатлението, че дължимата от него сума ще бъде изчислена след претегляне на продукта на база посочената цена за 100 гр. На практика обаче цената е за брой, а количеството винаги се оказва по-малко от 100 гр. По такъв начин потребителят е заблуден, че срещу обявената цена ще си купи повече от това, което реално получава.
Друг наскоро установен и забранен от КЗП търговски трик е свързан с непълна информация за условията на промоция в бар. Търговецът е обявил оферта „поръчваш два коктейла, плащаш един”, но не е посочил съпътстващото я задължително условие питиетата да бъдат еднакви. Ако клиентът избере различен вид коктейли, не може да се възползва от промоцията. Това обаче става ясно едва при представянето на сметката, което обикновено се случва непосредствено преди напускането на заведението.
Некоректно провеждане на промоция от страна на аптека е друго нарушение, пресечено от КЗП. Върху плакат на витрината на въпросната аптека и в разпространени от нея рекламни брошури е анонсирана отстъпка от 25%, а реално предоставяната е 20%. Проверката на КЗП доказала, че дори и върху издавания касов бон е записано „-25%”, но реално от общата стойност на покупката се приспадат само 20%. Същата схема търговецът е приложил и по отношение на друга актуална промоция, при която се рекламира, че определен набор от артикули за даден период от време могат да бъдат закупени с намаление в размер на 20%, без това да се случва. Подобни некоректни практики засягат уязвими групи потребители, които обикновено са с влошено здравословно състояние и ниски покупателни възможности, казват от КЗП.
Напиши коментар