След "черния" петък - сигнали за забавени пратки и дефектни стоки

След "черния" петък - сигнали за забавени пратки и дефектни стоки

След голямото онлайн пазаруване на „черния петък” започна и голямото връщане на нежелани покупки. По-малко от две седмици след намаленията - сигнали за забавени пратки и дефектни стоки заливат форумите в интернет. 

Оплакванията най-често са за дефектна техника, облекла, играчки и забавени пратки при поръчки онлайн. В някои от случаите търговци забавят връщането на парите след нежелана покупка, в други – дори се укриват, което прави връщането на стоки почти невъзможно. За някои  потребители пазарът на „„черен”” петък се оказва неуспешен. Въпреки обещанията за атрактивни цени, бърза доставка и качествени стоки. И след голямото пазаруване за тях започва голямото връщане.  Още преди кампанията с рекламираните сензационни намаления да започне, контролните органи вече получават сигнали за нарушения.

 „Този „„черен”” петък голяма част от сигналите, които получихме, бяха свързани с онлайн пазаруването. Основна част са свързани с нивото на цените,  проблеми с доставките или дефектна стока, след като тя бъде доставена”, обясни Игнат Арсенов от КЗП.

Всяка година над 9 хил. жалби за дефектни стоки достигат до контролните органи. Оплакванията растат по време на кампании като „черен” петък. Но правилата за рекламация са различни от тези за отказ от покупка, уточняват от Комисията за защита на потребителите.

 „ Дефектната стока не зависи от този 14-дневен срок. В рамките на две години ако се появи дефект, потребителят има право да предяви рекламация, но тук първо се прави опит да бъде поправена или заменена и след това да си иска връщане на парите. Нашият съвет към потребителите е внимателно да проверяват пратките, които получават, ако те съдържат външни и видими дефекти – да правят преглед на стоката и да приемат стока без забележки, само ако са я прегледали”, съветва още Арсенов.

Укриването на търговеца е най-негативният сценарий при връщането на нежеланите покупки, категорични са контролните органи. Тъй като тогава и намесата им е най-трудна.

Забавянето на връщането на парите е основен проблем, за който потребителите сигнализират след такива кампании. Но тук законовите срокове са конкретни и всяко забавяне е нарушение, категорични са контролните органи.

„Започва да тече нов 14-дневен срок, в който потребителят трябва да върне стоката, а търговецът – да му върне парите. Потребителите имат възможност да върнат стоката, тъй като тя е доставена различна, а не е повредена, увредена”, обясни Арсенов.

И докато при някои потребители – покупките са не това, което очакват, при други – въобще не пристигат. Сигнали за забавени или изгубени пратки след голямото пазаруване също заливат форумите в интернет.  Пътят на пратката дълго време остава загадка дори след разговор с куриера. Така подаръкът в нея не успява да достигне навреме.

Забавените доставки често са заради недобро планиране от страна на търговците преди „черния” петък, обясняват от бранша.Дори и забавянето да е повече от две седмици, потребителите имат право да върнат стоката, ако не са доволни от полученото. Според бранша – проблемните покупки по време на „черния” петък са по-скоро изолирани случаи, отколкото практика. Затова и съветват преди да подадем жалба до институциите, първо да потърсим съдействие от електронния търговец. В голяма част от случаите – проблемите се решават именно в кореспонденция с тях.

През следващите седмици Комисията за защита на потребителите ще проверява всички сигнали след пазаруването по време на "черния" петък в интернет. Под лупа ще е и доколко реални са били самите намаления.

0 Коментара

Напиши коментар

Затвори