Омбудсманът: „Зелените коридори” не трябва да ограничават права

Омбудсманът: „Зелените коридори” не трябва да ограничават права

Зелените коридори не бива да ограничават права. Сигурност трябва да има, но между сиryрността и правата трябва да има баланс. Винаги, когато има непропорционално ограничаване на права по признак като възраст например, говорим за дискриминация”, заяви омбудсманът Диана Ковачева пред bTV.

Общественият защитник разказа, че е получила много жалби за „зелените коридори", но сега има недоволство сред по-младите: „Факт е, че здравният министър реагира много бързо след недоволството на гражданите. Не знам защо се наложи да има нова заповед, тъй като има такава от пролетта, която даваше възможност да се пазарува от възрастните от 8:30 до 10:30 ч., а в останалото време могат пазаруват всички останали. Мен сме сезираха заради това, че 8:00 ч. е много рано и е тъмно, стyдено и мъгливо. Сега с тези коридори възроптават и по-младите хора, които на практика са изключени от възможността да влязат в магазините, но и в аптеките”.

Според нея локдаунът е крайна мярка и се надява да не се стигне дотам, но това ще го решат здравните власти според това как се развива пандемията. При затваряне обаче държавата трябва да компенсира и подпомогне гражданите.

Сред останалите жалби преобладават сигнали за липса на уведомяване на гражданите в случаите, когато личните им лекари са с прекратени договори с НЗОК. Има случай, когато пациенти разбират, че личният им лекар е починал, и никой не ги е уведомил, а те научават в момент, когато се нуждаят от здравна помощ и това ограничава правата им. Този проблем трябва да се реши законово.

Друг проблем, за който сигнализират гражданите, е липсата на електронни рецепти. В настоящата ситyация те трябва да вземат рецептата в хартиен вариант от техния лекар, иначе им отказват да им продадат лекарствата в аптеката.

Оплаквания има и за липсата на места в болниците. Този проблем също трябва да бъде решен и да има яснота колко свободни места има във всяко едно лечебно заведение във всеки един момент, заяви Ковачева.

Омбудсманът отбеляза, че има добра комуникация с Министерството на здравеопазването и е направила препоръки по гореизложените проблеми.

Общественият защитник коментира и жалбите на граждани за сметките от 'Топлофикация" и за вода. По нейните думи в новия закон, който се готви за ВиК има пробойни. Предвижда се създаването на ВиК комисия, но тя не може да осъществява ефективен контрол.

КЕВР няма вече да е контролен орган, а ВиК комисията няма задължения да прави предварителни, последващи и текущи проверки. Общите условия преди се одобряваха от КЕВР, а сега тази комисия няма да ги одобрява. КЗП също няма предвидена възможност да ги одобрява. "Това нарушава правата на потребителите“, посочи омбудсманът.

Ковачева е категорична, че цената на водата трябва да бъде обвързано с качеството й, а на много места има големи заryби по водопреносните мрежи - от 70-80%.

Има една такса – достъп до услуга, която се дължи, без значение дали ползвате ВиК услуги. Няма причина за тази такса. С една нова такса цената се повишава. Подобна такса трябва да бъде обвързана с това дали се използва услугата“, каза още Ковачева и посочи, че въпросът за социалната поносимост също не е решен. Не са предвидени водни помощи. Това са въпроси, които трябва да бъдат решени и това беше възложено на министъра от Народното събрание.

0 Коментара

Напиши коментар

Затвори