Отново са предприети действия срещу монопола на Фейсбук в САЩ с изменено съдебно дело от антитръстови органи.
Американската федерална търговска комисия (FTC) подаде в четвъртък изменен вариант на последната си отхвърлена жалба до федерален съд, пише Investor. Те се надяват на решение, което да принуди Facebook да продаде своята услуга за съобщения Whatsapp и платформата за снимки Instagram. Комисията иска да наложи и изискването в бъдеще Facebook да трябва да получи предварително одобрение за нови придобивания, пише The Wall Street Journal.
Със своята нова жалба на 80 страници FTC се стреми да разкаже по-дълга и по-подробна история за това защо вярва, че Facebook е доминираща сила, която използва силата си, за да се справи с всеки конкурент, който може да застраши пазарната му позиция.
Изменената жалба на FTC се случва, след като през юни федерален съдия отхвърли първоначалния иск на агенцията, като заяви, че не е отправила достатъчно твърдения в подкрепа на това, че Facebook е участвал в незаконна монополизация.
Facebook заяви в изявление, че компанията няма монопол, поради което новото дело нямало шанс за успех.
Новият иск е подаден почти два месеца след като окръжният съдия на САЩ Джеймс Боасбърг отхвърли първоначалната версия заради липса на данни и доказателства, че Facebook има монопол в социалните мрежи. По това време много медии и коментатори нарекоха решението на съдията огромна победа за компанията и индикация, че FTC може да не опита отново.
Е, делото на правителството е напълно реално и отново е в задвижено. В новата версия FTC е предоставила факти в подкрепа на своите твърдения. Сред тях са цифри от изследователска фирма на трета страна, които показват, че делът на Facebook на американския пазар на „лични социални мрежи“ надхвърли 80% от 2012 г. по отношение на времето, прекарано от потребителите. Агенцията предлага също подобни доминиращи данни за броя на месечно и ежедневно активните потребители, като отбелязва, че самият Facebook използва същите показатели и източници за своите вътрешнофирмени документи. Това ниво на цифрова детайлност отсъстваше в първоначалната жалба, предава Bloomberg.
FTC се справи по-добре и с дефинирането на „лични социални мрежи“, като предостави по-добри примери. Пазарът, както е описан от органа, се състои от онлайн услуги, които се използват за поддържане на отношения с приятели и семейство и където потребителите могат да споделят публикации и преживявания в общо социално пространство. Агенцията твърди, че Twitter Inc., собствеността на ByteDance Ltd. TikTok и YouTube на Alphabet Inc. са в различни категории, тъй като не се използват предимно за насърчаване на лични връзки, а са ориентирани повече към по-широка консумация на съдържание.
FTC заяви, че Snapchat на Snap Inc. е най-близкият конкурент на Facebook, но остава много по-малък. А други потенциални конкуренти, включително предишни услуги като Google+, не са успели да наберат сила и са били принудени да затворят.
Новите доказателства на органа са убедителни и общият аргумент, че монополът на социалните мрежи на Facebook е довел до застояване на иновациите, изглежда валиден. Вероятно наистина ако пазарът на социални мрежи беше по-конкурентен с по-силни независими играчи, потребителите щяха да имат по-добри алтернативи за поверителност на данните и по-малко нежелана реклама.
„Жалко е, че въпреки отхвърлянето на жалбата от съда и заключението, че тя няма основание за иск, FTC е избрала да продължи това неоснователно дело“, се казва в изявление на Facebook. „Нашите придобивания на Instagram и WhatsApp бяха прегледани и одобрени преди много години, а правилата на нашата платформа бяха законосъобразни“.
Акциите на Facebook се обезцениха с около 1% в Ню Йорк след обявяването на новината. В крайна сметка понижението за деня бе от 0,09%. От началото на годината книжата са поскъпнали с около 30 на сто.
Съдебното дело е сред най-големите антитръстови случаи от едно поколение насам и е сравнимо с делото срещу Microsoft Corp през 1998 г. В крайна сметка федералното правителство се отказа от делата тогава, но дългогодишната съдебна битка и вниманието на антитръстовите органи не позволиха на компанията да разчисти конкуренти и се смята, че са открили пътя за експлозивния ръст на интернет.
Напиши коментар