ММД: Блестящи солисти, хор и оркестър на премиерата на „Ернани“

ММД: Блестящи солисти, хор и оркестър на премиерата на „Ернани“

Блестящи солисти, хор и оркестър поднесоха един изключителен, незабравим, красив празник за сетивата на фестивалната публика в сряда вечер.

Премиерата на операта „Ернани“ на гениалния Джузепе Верди, която се поставя за пръв път в Русе, и то точно на „Мартенски музикални дни“, надмина очакванията. Макар че режисьорът Орлин Анастасов предварително заяви, че ще следва класиката в жанра, публиката беше изненадана. Тя беше възторжена! За това „вина“ носи и знаменитият аржентински тенор– Хосе Кура, тук в ролята на диригент-постановчик. Той  обеща, че на премиерата ще има „страшен удар на енергия от артистите към публиката“. И това се получи блестящо! Целият състав успя да предаде по един забележителен начин  романтичната непокорност, свободолюбието, емоционалния контраст на пиесата на Виктор Юго, завладели младия Верди.

„Ернани” незаслужено не е сред често изпълняваните заглавия, макар да отразява творческата същност на композитора. И тук той следва своята склонност към контраста, антитезата и градацията при изграждане на музикалната тъкан. Русенската постановка грабва със своята сценична романтика и пищност на костюмите, дело на младия певец и сценограф Денис Иванов, който е работил цели шест месеца по тях. Сътворени са 160 костюма, отразяващи епохата. Те са тежки, трудни за изработка, но достоверни. Художникът постигна „кинореализъм на ниво „Ла Скала“. И в същото време тези пищност и зрелищност не са самоцелни.Режисьорът е потърсил ракурса на човешката и социална драма.Силните обрати в драматургията, контрастът  на емоциите – всичко това въвлича публиката и я кара да съпреживее съдбата на героите.

В „Ернани“ поредното блестящо изпълнение на оперния хор, подкрепен от хор „Дунавски звуци“, остави голямо впечатление поради органичната си солидарност с действието. Това вече не е просто съпоставяне на контрастиращи ситуации, а истинско драматично развитие. И макар да няма хор като този на евреите в  „Набуко“, Хорът на разбойниците в първо действие, бунтарската романтика при произнасяне на присъдата над Дон Карлос от Хора в трето действие накараха зрителите да изригнат в аплодисменти. Мелодиите привличат с енергията си, като особено силни са те във финалните състави и хорове. Всичко това се дължи на хор-майстора Стелияна Димитрова – Хернани. Прекрасното изпълнение на балета е заслуга на хореографа Детелина Кремакова.

За да изживеят зрителите вълшебството на тази постановка,  най-голяма заслуга (условно, защото всички звена в нея са важни) се пада на солистите. „Ернани“ се оказа за тях едно изкушение – вокално и артистично. В ролята на главния герой Ернани се въплъти  Борис Луков, вече утвърден тенор не само в България, член на теноровото трио „Уникалните гласове“. Неговото изпълнение заплени с искреност, страст и глас и заслужено събра обич и аплодисменти от публиката. Филигранно обработената сопранова партия на Елвира, изпята от Теодора Чукурска, още веднъж потвърди класата на солистката на Държавна опера-Русе и прибави към многобройните й роли още една мечтана. До тях се нареди и именитият баритон с международна кариера Венцислав Анастасов в ролята на краля на Испания – Дон Карлос. Комплексно изграждане на образа и драматично напрежение характеризират изпълнението му. Убедителен и ярък бе Емил Желев в ролята на Де Силва като олицетворение на отмъщението. В солистичния състав участваха още Нели Петкова – Джована, Иван Пенчев – Дон Рикардо, и Стоян Стоянджов – Яго, оръженосецът на Силва.

С особено силно въздействие и драматична изразителност и сила бе финалното трио. По онова време тази форма е нова и необичайна за завършване на опера. Когато в замъка на Ернани има празник в чест на брака му с Елвира, безоблачното щастие се помрачава от фаталния звук на ловен рог. Знак, че Ернани трябва да изпълни дадената клетва и да се самоубие. Три независими контрастни образа са съчетани в един ансамбъл: светлите мечти на Елвира, отстъпили място на отчаянието, агонизиращата тревога на Ернани и неумолимостта на Силва, който не познава милост. Кулминацията, поднесена великолепно от тримата –Борис Луков, Теодора Чукурска и Емил Желев, очароваха ценителите с изключителното си певческо и актьорско майсторство.

Десет минути аплаузи!

Оперната премиера на „Мартенски музикални дни“  2022 г. ще се запомни не само като първо поставяне на „Ернани“ в Русе, но и като блестящо и вълнуващо оперно заглавие. Вярваме, че спектакълът ще има също толкова зашеметяващ успех в зала 1 НКК в София на 18 март, на фестивала на Царевец „Сцена на вековете“, в Букурещ и през май отново в Русе.

0 Коментара

Напиши коментар

Затвори